יועצי השקעות – איך עובדים עם יועצי השקעות

לשאלות ופרטים נוספים אפשר ליצור איתנו קשר

בישראל פועלים עשרות בתי השקעות ואלפי יועצים, על מנת להרכיב תיק השקעות יש צורך בהכרה בסיסית של השוק והתאמת סוג השקעה  למצב הפיננסי שלכם.
אנחנו נעזור לכם למצוא אותה

 
ב-1997 חל שינוי מהותי בתחום ייעוץ השקעות, בעקבות חקיקת חוק שמחייב כל אדם שמעוניים לעסוק בתחום לקבל רישיון לכך. השינוי הביא מצד אחד לפיחות במעמדם ובכוחם של יועצי השקעות שלא קיבלו הסמכה ואינם מחזיקים ברישיון ומצד שני, זה הביא להגברת האמון בתחום מצד משקיעים והגברת המקצועיות שלו.

אומנם כפי שלמדנו כבר להכיר יועצי השקעות  לא מורשים עדיין פעילים בעזרת מה שאנחנו פריצות בחוק וביכולת האכיפה של הגורמים המפקחים (הרשות לניירות ערך ומשרד המשפטים), למשל באמצעות אתרי אינטרנט וכן העיתונות הכתובה והאלקטרונית. אך עדיין מיש מובילים את תחום ההשקעות הן עבור משקיעים פרטיים והן עבור משקיעים מוסדיים, הם יועצי השקעות מטעם בתי השקעות או בנקים

כיצד הופכים להיות יועץ השקעות

תחילה רצוי  (גם אם לא חובה) לעבור קורס בתחום. בתי השקעות גדולים מעדיפים להעסיק יועצי השקעות שבאמתחתם תואר אקדמי בתחום הכלכלה או הפיננסים, אך ישנם בתי השקעות מקבלים לעבודה גם יועצי השקעות שמחזיקים בתעודה מקורסים בתחום.

השלב השני הוא שלב החובה על פי החוק מ-1997. על פי החוק מחויב כל יועץ השקעות לעבור מבחנים של הרשות לניירות ערך על מנת לקבל רישיון לעסוק בייעוץ השקעות. מדובר ב-5 מבחנים שעוסקים בתחומים הבאים : כלכלה, חשבונאות, מימון וסטטיסטיקה, דיני ניירות ואתיקה, ניתוח ניירות ערך, ניהול תיקי השקעות.
עם קבלת הרישיון מקבל עליו היועץ את דיני האתיקה של התחום ולפיהם:

  • אסור ליועץ לסחור בניירות ערך עבור עצמו (מלבד קרנות נאמנות באחוזים בודדים וכן ניירות ערך שהמדינה מנפיקה). הרעיון הוא שהיועץ לא יוכל להשפיע על השוק
  • עליו להיות מחויב אך ורק ללקוח. מכאן שיועץ השקעות אשר עובד בבית השקעות, מחויב קודם כל ללקוח שלו ואחר כך למקום עבודתו.
  • הוא צריך לגלות אמינות מוחלטת ללקוח
  • לשמור על סודיות בין יועץ ללקוח
  • אסור לו להעדיף לקוח מסוים על פני לקוח אחר

הגדרת התפקיד של יועץ השקעות

כפי שמשתמע מעצם המושג, יועץ השקעות הוא אחראי על ייעוץ אפיקי השקעה שונים ללקוחותיו. עליו להציג בפניהם את האפיקים השונים, טווח הזמן שלהם, הריבית שכל אפיק מניב, התשואה החודשית והשנתית, וכן כלים למדידה וניתוח של כל השקעה. יועץ השקעות צריך להציג בפניו לקוחותיו את האופציות השונות ולהמליץ בפניהם על האופציה הטובה ביותר עבורם. כפי שציינו קודם לכן, הוא מחויב אך ורק ללקוח ומכאן שאסור לו להמליץ על השקעה של בית ההשקעות או הבנק בו הוא עובד, אלא אם מדובר בהשקעה שמתאימה למשקיע.

הכוחות המפקחים על היועצים

על תפקודם של יועצי השקעות מפקחת הרשות לניירות ערך. היא בוחנת את פעילותיו של היועץ , משגיחה שאכן הוא פועל בהתאם לרישיון שלו, מתרה בו במקרה והוא חרג ממנו ואף יש לה כלים לשלול את רישיונו ולפתוח נגדו בחקירה במידה והוא נהג לא כשורה (על פי החוק לניירות ערך, והחוק שמסדיר ייעוץ השקעות). בהיסטוריה של שוק ההון הישראלי מוכרים מספר מקרים של התנהגות שנגדה את רישיון ייעוץ ההשקעות, האחרון שבהם היה מקרה פסגות משנת 2010 שהוביל לקנס של 100 מיליון שקל נגד בית ההשקעות בעקבות התנהלות שנגדה את החוק.

למה צריך פיקוח על יועצי השקעות

מן הסתם כמו בכל תחום אפשר לטעון שעל מנת שהוא יהיה מוסדר צריך פיקוח, אך כאן אנחנו מדברים על משהו הרבה יותר מהותי. להלן 3 הסברים, למה נדרש פיקוח שכזה:

  • היתכנות מצב שבו יועצי השקעות לא מורשים ישקיעו בכספי משקיעים בלי שתחול עליהם שום אחריות.
  • מעצם העובדה שיועצי השקעות הם עובדי בנקים ובתי השקעות, ייתכן מצב בו יעדיפו את טובת מקום עבודתם על פני טובת המשקיעים. הפיקוח מביא להסדרת עניין הנאמנות.
  • הן בגלל שעולם ההשקעות מבוסס בסופו של דבר על חסכונות של משקיעים פרטיים והן על התקווה שעוד אזרחים ייכנסו וישקיעו בו, אזי שהתחום חייב להיות מוסדר בחוק , אחרת מידת האמון בו תהיה נמוכה וההשקעות ייפגעו

 
אצלנו תוכלו למצוא יועצי השקעות מנוסים ומקצועיים שישמחו לעזור לכם את הייעוץ הטוב ביותר בתחום. כל מה שעליכם לעשות זה למלא טופס. להשאיר פרטים ולהתחיל לחלום מה לעשות עם הכסף שתרוויחו!

להשאיר פרטים כאן למטה ונחזור אליך

יועצי השקעות

לשאלות ופרטים נוספים אפשר ליצור איתנו קשר

ליעוץ ראשוני חינם
צריך רק למלא פה פרטים ונחזור אליך