כיצד מנהלים תיק השקעות

לשאלות ופרטים נוספים אפשר ליצור איתנו קשר

מכירים את האימרה, צריך לדעת ממי לקנות רכב משומש? ובכן זה נכון פי כמה כאשר מדובר על ניהול תיק השקעות. בואו תקראו למי מותר לנהל את תיק ההשקעות שלכם ולמי לא
 
במאי 2012, נחשף הציבור הישראלי לאחד מסיפורי ההונאה (כך מסתמן) הגדולים ביותר בשוק ההון הישראלי בשנים האחרונות. בחור צעיר בשם ערן מזרחי, אדם אשר בעיניי חבריו ומכריו נחשב לחכם בצורה בלתי רגילה, גרם לעשרות אנשים לאבד את כל כספם בעקבות ספק השקעות כושלות ספק השקעות עבור עצמו ובני משפחתו. הסיפור תפס את כותרות העיתונים לא רק בגלל הסכומים הגדולים שהיו מעורבים בו (עשרות מיליוני שקלים), אלא בגלל ששוב התברר שיש אנשים שמעדיפים את הדרך הקצרה והתמימה של השקעות אצל גורמים לא מוסכמים על פני הדרך הבטוחה והארוכה של השקעות אצל יועצי השקעות.  

בפארפזה על המשפט הידוע , ניהול תיקי השקעות של משקיעים הוא דבר יותר מדי חשוב כדי שנפקיד אותו אצל כל אחד. לכן החוק מחייב שרק גורמים מוסמכים יוכלו לעשות כך. על פי החוק של הרשות לניירות ערך, הגוף המפקח על המסחר בשוק ההון בישראל, רק מי שעבר את מבחני הרשות מוסמך לעסוק במתן ייעוץ השקעות, עם זה דרך בתי השקעות או בנקים (ניתן גם לעבוד עצמאית במידה ומקבלים אישור לכך).

כיצד מתבצע ניהול תיק השקעות

ייתכן מאוד שערן מזרחי ודומיו לא פעלו באופן שונה ממנהל תיק השקעות מוסמך. אך כפי שנראה מיד ניהול תיק השקעות איננו נמדד רק במונחים פיננסים אלא גם אתיים, וכאן טמונה הסיבה העיקרית מדוע ניהול תיקי השקעות הוא תחום שחייב אישור של הרשות לניירות ערך.

ניהול התיק מבחינה פיננסית

ניהול תיק השקעות מתבצע באופן הבא: תחילה נפגש מנהל התיק מטעם בית ההשקעות עם המשקיע, מכיר לו את החברה, את מדיניותה, פותח את תיק ההשקעות, מסביר לו על אפיקי השקעה ובעצם מוכר לו את החברה ואת עולם ההשקעות מנקודת מבטו. לאחר מכן הם קובעים אסטרטגיה להשקעה, מבחינת כספים, לוח זמנים ואפיקי השקעה. כל הנושא נסגר כמובן בהסכמים שמקנים למשקיע ביטחונות משפטיים לעתיד.  

שלב זה מגובה לא רק בהסכמים בין הצדדים אלא בשני כלים נוספים שמחויב כל יועץ השקעות מורשה להציג בפני המשקיע:

  • גילוי נאות ואמיתות – יועץ השקעות חייב על פי כללי האתיקה לנהל את ההשקעות בהתחייבות מלאה למשקיע ולא לבית ההשקעות אותו הוא מייצג וכן הוא חייב להתנהל בכנות ואמינות מוחלטת עם המשקיע
  • כל נתון וכל השקעה חייבת להיות מבוססת על נתוני אמת, אותם מקבלים יועצי השקעות ממחלקת המחקר של בתי השקעות שלהם.


בשלב השני מתחיל ניהול התיק, ההשקעות מתבצעות בהתאם למה שנקבע בינו לבין המשקיע. אחת לרבעון מקבל המשקיע דו"ח מפורט על מצב ההשקעות שלו, וכמו כן בתי השקעות מאפשרים כיום קבלת נתונים בזמן אמת דרך אתר החברה.

בכל שלב יכול המשקיע לפגוש את המשקיע , לשנות אפיקי השקעה במידה וניתן, להוריד או לעלות השקעות חדשות
לסיום נגיד, שניהול תיק השקעות על ידי בתי השקעות או בנקים, לא רק שמגנים על הלקוח מבחינת המחויבות של יועצי השקעות מטעמם לכללי האתיקה והרישיון אלא גם מקנים את מלוא המידע הרלוונטי להשקעה חכמה. דבר שהוא לא יכול לדרוש ולקבל לא כאשר מדובר במנהל תיקים הפועל מוטעם עצמו או אפילו כאשר הוא מנהל לבדו את תיק ההשקעות שלו

להשאיר פרטים כאן למטה ונחזור אליך

לשאלות ופרטים נוספים אפשר ליצור איתנו קשר

ליעוץ ראשוני חינם
צריך רק למלא פה פרטים ונחזור אליך